Thursday, September 8, 2011

Hari Raya Aidilfitri 1432H...

Hari Raya kali ini agak berbeza dari tahun-tahun lepas. Tahun ni kami anak beranak beraya tanpa arwah ayah. Walaubagaimanapun, sambutannya lebih kurang sama. Anak-anak sedara begitu seronok bermain bunga api sejak malam raya pertama. Anak sedara bongsu Nayli Irdina seronok 'make-up' kan aku.

Semua orang busy dalam dunia masing-masing. Emak sibuk menyiapkan ketupat dan adik bongsuku yang sedang sarat mengandung sibuk mengemas rumah.

Adik iparku Rosman pula sibuk mengemas ruang tamu. Dia memang rajin dari dulu. Aku hanya melayan internet sepanjang masa hehe.

Raya kali ni, adikku Nazran beraya di rumah mertuanya. Kesian dia, asyik menghantar sms. Katanya rindukan ketupat palas.

Raya kali ni diserikan dengan meja makan baru dan bunga-bunga baru sumbangan adik bongsu dan aku. Pada malam raya, anak-anak sedaraku yang perempuan sibuk memakai inai. Riuh rendah seronoknya nak beraya.

Pada hari raya pertama, kami menunaikan solat raya di surau depan rumah. Sejak awal lagi ramai jemaah berkumpul. Kami solat di luar surau seperti biasa. Aku memakai baju melayu hijau. Emak pun memakai baju cantik pagi ini.

selepas menunaikan solat raya, kami ke pusara ayah membaca yasin beramai-ramai. Keluarga Pakteh Not, Pakcik Pidi, Maktam, pakcik taufik dan pak jang pun turut membacakan yasin dan berdoa kerana kubur arwah wan, maktok, makteh, ayah, pakcik munshi dan adikku yang meninggal semasa kecil letak berdekatan. Suasana pilu menyelubungi kami pagi itu.

Ramai saudara dan sahabat-sahabat yang datang. Antaranya sahabat yang terpisah 33 tahun yang lalu. Rakan-rakan AIMM turut datang seperti Hazli, Hizam, Norish dan Harun. Mereka datang selepas menziarahi PPI Hamdan yang diserang sakit jantung pada awal pagi 1 Syawal.

Raya kali ini memang meriah dalam pilu. Moga arwah ayah bahagia di dunianya. Moga Allah rahmati rohnya. Bagi kami yang masih hidup akan meneruskan kehidupan.

No comments:

Post a Comment