Tuesday, August 23, 2011

Pengalaman Dalam Pesawat.....

Menaiki pesawat  bukan lagi hak golongan mewah tambahan di Sabah dan Sarawak dimana ianya merupakan salah satu pengangkutan utama dari satu tempat ke satu tempat. Kemunculan Air Asia, Fire Fly, Mas Wings memudahkan lagi perjalanan terutama bagi mereka yang tinggal berjauhan dari keluarga.

Pelbagai peristiwa lucu dan menarik berlaku. Aku sendiri memiliki sejarah-sejarah tersendiri di dalam menggunakan pesawat-pesawat ini.

Ke Tawau
  • Kali pertama ke Sabah pada tahun 1996, pesawat yang kami (aku dan beberapa orang kawan di BTMR @ dulunya BSMR) naiki terperangkap di dalam ribut di tengah-tengah Laut China Selatan. Pesawat kami bergoncang keras. Air yang sedang diminum tumpah. Masing-masing berdoa agar selamat. Alhamdulillah, kemudiannya kapten mengubah haluan melalui Kuching.
  • Kembali dari Sabah, barang-barang yang kubeli buat emak dan adik-adik hilang dari luggage. Aku sedar hanya setelah tiba di rumah.
  • Pernah aku menunggu luggage selama 1 jam di KLIA (masa tu KLIA baru dibuka). Rupanya luggage aku tersesat ke Taiwan (menurut pegawai MAS) dan hanya diterima seminggu kemudian. 
  • Pesawat yang aku naiki gagal mendarat di Labuan akibat jerebu sehingga aku muntah disebabkan pesawat berpusing berkali-kali.
  • Aku dan Md Nor (hi-tech padu) hampir-hampir terlepas pesawat gara-gara terlewat bangun tidur. Dengan bantuan seorang kawan di LTA Labuan, pesawat yang sedang bergerak ke landasan utama  kembali mengambil kami. Masih kuingat wajah-wajah masam penumpang melihat kami terkial-kial meminta maaf.
  • Teringat juga peristiwa tahun lepas, aku dan seorang kawan menjalankan TNA di negeri Sarawak. Pramugari AirAsia cukup baik dengan menawarkan minyak cap kapak. "Harganya RM3.50 sahaja." ujarnya sambil tersenyum.
  • Flight yang sama, aku melihat telatah pramugari yang panik kerana sejenis serangga (kalau di kampung ku disebut "riang-riang") telah berkeliaran di kaki penumpang. Kasihan melihat pramugari yang kelam kabut mengambil paper dan memakai 'glove', aku mengambilnya dan kulihat pramugari tersebut menyimpan'nya' kemas di dalam plastik sampah.
  • Satu ketika dulu, penumpang boleh meminta poskad, pen, playing card secara percuma dari stewardess MAS. Biasanya poskad yang aku minta akan kutujukan ke alamat aku sendiri. Poskad ini mengambil masa dua minggu untuk tiba ke destinasi. Playing card selalunya aku simpan sebagai cenderahati dan jika sekiranya kami beramai, biasanya kami akan menggunakan kad ini untuk bermain jerami. 
  • Baru-baru ini aku ralat kerana tidak dapat mengambil puncak gunung Kinabalu. Tidak seperti selalu, kali ini kamera dilarang sama sekali. Kecewa bercampur suka melihat puncak gunung tersohor ini dengan mata sendiri.
  • Jika dulu, berada dalam MAS memang seronok kerana dijamukan dengan juadah menarik. Kini aku lebih suka berada di dalam AirAsia (atas tiket kerajaan). Juadah Airasia sekarang lebih menarik dari yang ditawarkan MAS.
  • Dari Kota Kinabalu ke Sandakan, aku dan rakanku Cola diberi juadah seperti biasa iaitu nasi goreng dan satay. Memandangkan jarak antara KK dan Sandakan terlalu hampir dan perjalanannya singkat, aku terus membuka juadah untuk dijamah. Gelihati bila tiba-tiba aku ditegur steward. katanya " maaf encik, kita dah nak mendarat. Makanan untuk ditapau." hahahaha....
  • Layan Majalah
    Add caption
  • Pengalaman yang paling menarik adalah ke Hanoi. Setiap penumpang memiliki set tvnya sendiri. Pelbagai hiburan seperti filem, kartun, lagu, drama dan sebagainya boleh ditonton. TVnya menggunakan 'touch screen'. Setiap penumpang diberi 'headphone' sendiri agar tidak mengganggu orang lain. Filem-filem yang ditayangkan juga merupakan filem-filem latest di pasaran. Di dalam banyak-banyak bahan yang ditayangkan, aku terpegun melihat skrin al-Quran dengan 30 juzuk. 
Aku percaya semua orang ada kenangan di dalam kapalterbang. Betul kan?

No comments:

Post a Comment