Saturday, August 27, 2011

Perjalanan Semalam

Assalamualaikum...
Semalam aku beriya-iya sungguh hendak mengelakkan jem. Bertolak jam 2.00 pagi...sempat menjamah sahur 'nasi goreng' di kedai berhampiran rumah. Aku bersalaman dengan tuan punya kedai sebelum beredar yang rupanya lebih ramah di awal pagi dari kebiasaannya di waktu petang. Hendak mengikut jalan kampung, hati tak berapa selesa, terasa seram sejuk memikirkan jalannya lengang dan tidak berlampu. Keliling hanya pokok kelapa sawit berbalam-balam jauh ke dalam.

Aku akhirnya membuat keputusan untuk mengikut jalan highway. Keluar dari Tol PD aku terus ke Nilai dan keluar ikut KLIA ke Shah Alam. Aku mengambil highway guthrie kerana kurang sedikit kenderaan. Setibanya di Rawang aku mula cuak melihat lampu kenderaan di hadapan. Jam 3.30 pagi kenderaan sudah penuh di jalan. RnR juga dipenuhi lautan manusia. Nasib baik aku telah siap bersahur dan sempat menapau air. Aku hanya berhenti di RnR Tapah untuk mengisi tangki minyak,Itupun beratur panjang. Aku berehat sekejap sebelum menunaikan solat subuh yang diimamkan seorang pakcik.

Setibanya di rumah, jam tepat pukul 8.00 pagi. Mandi dan bilas diri sebelum menemani emak ke kedai membeli barang-barang runcit. Selesai shopping, aku tidur. Petangnya aku ke Giant dan shopping sekali lagi. Habis RM300 untuk stok emak selama sebulan.

Malam ini, aku ke kulim. Ingat keadaan sunyi..rupanya lebih parah..jem di sana sini. sempat singgah di kedai membeli bunga dan bungkuskan bunga-bunga untuk ruang tamu di rumah. Begitulah cerita hari ini. :)

No comments:

Post a Comment